1999/12 (120)
2004.12.27. 18:22
A '99-ben megjelent koncert DVD-jk, az S&M kapcsn James-szel kszlt teljes (!) interjt olvashatjtok.
Termszetesen ez sem mai tlet. Mrmint a slyosan gitralap rockzene s a vonsok, csellistk uralta nagyzenekar hzastsa. Elõszr is ott volt 1970-ben a Concerto For Group And Orchestra a Deep Purple-tõl s a Londoni Filharmnikusoktl. A maga idejben fõknt meghkkentst kivlt mû abszolt ttrõ volt a maga nemben. Persze azt is mondhatjuk, hogy a Beatles ebben is megelõztt mindenkit, de az egy msik trtnet. Aztn ugye ott volt a Led Zeppelin a Kashmirral. Azonban nem szksges hrom vtizedet idõutazni, az elmlt vekben is folytak hasonl jellegû mûhelymunkk - szinte kizrlagos jelleggel Eurpban. A finn Apocalyptica csellkra dolgozta t a Metallica, majd ms metal bandk dalait s sajtokat is rt. A Rage nagyzenekarral dolgozott, Yngwie J. Malmsteen szintn, de samplerek/gpek s klasszikus muzsikusok segtsgvel is sokan gykdtek szimfonikus metal zenn az undergroundban, a Theriontl a Rhapsodyig. Mondhatni, ez benne van most a levegõben. A Metallica idõztse teht tkletes volt, s az S&M dupla album - amit prilisban rgztettek a San Francisco-i Szimfonikusokkal -, arrl rulkodik, hogy a kivitelezssel sem volt gond. No persze, egy Michael Kamen nevû profistval knnyû, mondhatja brki. Ha nem is volt knnyû, de knnyebb mindenkpp, meslte James Hetfield nekes/gitros Patrick De Wintnek.
Egy olyan bandtl, amelyik a "Bang the head that doesn't bang" szlogent nyomtatta elsõ lemeze hts hts bortjra, elg meglepõ, hogy egy szimfonikus nagyzenekar trsasgban adja elõ a dalait. Na persze, ez itt a mindenhat Metallica, s el is telt kzben 16 v. Azrt mgis rdekes, hogy az tlet kinek a fejbõl, s mikor pattant ki? James: A felelõssget maximlisan thrtjuk Michael Kamenre - mosolygott James Hetfield bartsgosan. - Ha brmi problma van, õt kell keresni, mindenrõl õ tehet. De tnyleg, az tlet most konkrtan tõle rkezett. Ugyanakkor, ha a mi fejnkben nem kerengett volna egy effle gondolat mr nagyon-nagyon hossz ideje, akkor termszetesen nehezen tudott volna minket rvenni egy ilyen ktes kimenetelû kalandra.
Egyszercsak felhvott titket azzal, hogy srcok, tmadt egy tletem... James: Majdnem pontosan gy trtnt. A menedzsmenten keresztl rkezett az inf, gy kt vvel ezelõtt, hogy Kament rdekeln egy ilyen kooperci. Ugyebr nem voltunk ismeretlenek, hiszen a Nothing Else Mattersnl mr dolgoztunk egytt. Az 1990 vgn, 1991 elejn volt, de azta is kapcsolatban maradtunk. 'Seattle-ben gondolkodott, mert az ottani zenekarral mr korbban is dolgozott, mi meg ragaszkodtunk a hazai plyhoz, San Franciso-hoz. Nemcsak azrt, mert loklpatritk vagyunk, hanem azrt is, mert gy hallottuk, ott vannak a vilg legjobbjai kztt. Nos, mi nyertnk...
Azonnal rblintottatok a felkrsre? James: Nyilvn mrlegelnnk kellett egy csom dolgot. Elõszr is azt, hogy ha nagyon bnk vagyunk, mennyire vlhatunk nevetsgess! Ha-ha! Nzd, n a kottt csak hrbõl ismerem, ezek meg kõ profik. Szval nem jtszunk egy ligban. Viszont ez a monumentlis, epikus hangzs mindig vonzott, klnsen a korai idõkben. A nyolcvanak vek metalja errõl a monumentalitsrl szlt. Mindennek gigantikusnak kellet lennie, klnben szart sem rt.
Hogyhogy akkor korbban nem szletett meg egy ilyen kzs fellps? James: Sok minden fgg az idõztstõl. Szerintem most rtnk el a karriernknek ahhoz a pontjhoz, ahol ez lehetsgess vlt. Minden grcslstõl, minden izzadstl mentesen. Ha 10 vvel ezelõtt jn hozzm valaki egy ilyen tlettel, taln mg a srmet is a fejre ntm! Ha-ha! A szûk ltkr az ifistk kivltsga. Akkoriban ms hangszer szba sem jhetett, mint a tkig torztott gitr. Msfelõl az is nagyon stimpatikus volt ebben a ksrletben, hogy megint ellenszeglnk a trendnek. Mikor mindenki samplerrel dolgozik, olyan gpeket cipel a sznpadra, amivel a NASA a marsra utazik, teht dhng az elektro, vagy techno, vagy mi a rk, mi egy termszetes, emberi hangzs fel fordulunk. Megmutatjuk, hogy semmi sem jobb, semmi sem tkletesebb a tkletlen embernl.
Az Apoclyptica eurpai sikernek volt szerepe ebben? James: Nem kimondottan, noha a srcok zsenilisak. Azonban az Apocalyptica is azt ismerte fel, amirõl korbban mr beszltem a nyolcvanas vek hangzsa kapcsn. Mi ugyan szart sem tudtunk a hangszerelsrõl, de volt egy Cliff Burton nevû src, akirõl taln hallottl mr... Nos, õ mr annak idejn is behozta a dalainkba a komolyzent. A Fade To Black ntt pp azrt hagytuk ki a programbl, mert az eleve szimfonikus volt. Egy nagyzenekar sem tudott volna hozztenni semmi pluszt.
A hangszerels, a prba hogyan zajlott? Mennyi idõtk volt a felkszlsre? James: Nem sok idõnk volt. ltalnos igazsg, hogy mindig kevs az idõnk. Kamen eljtt megnzni minket Las Vegasba, a koncert utn pedig kapott nhny DAT-kazettt klnfle Metallica koncertfelvtelekkel. Erre azrt volt szksg, mert lõben egsz ms dolgokat hallani, mint a stdi CD-ken. Egyrszt abbl addan, hogy a koncertezs kiss elvltoztatja, mdostja a dalokat, msreszt a kzs jtk, a hossz vek kzs zenlse egy plusz mgit biztostott a zenekarnak. Brmit is csinlunk a stdiban, a Metallica igazi terepe a koncertezs.
Teht a hangszerelst abszolt rbzttok Kamenre? James: Egyrtelmû, nem? Hogy a francba birkztunk volna meg ezzel? ' mr a Nothing Else Matternl bizonytott, arrl nem is beszlve, hogy kikkel dolgozott eddig is. Pink Floyd, Sting, Aerosmith, David Bowie, Queensryche... Radsul mr az elsõ megbeszlsen vilgoss tette, hogy eszbe sem jutna a zennk elnylastsa. Klnben is egy rocker. 51 ves, de neki van a leghosszabb haja kzlnk! Ha-ha! pp azrt akart velnk dolgozni, mert szerinte mi vagyunk a legslyosabbak, a leghangosabbak, de ugyanakkor a legzeneibbek is. Flre ne rts, ezt nem n mondom, hanem Kamen...
Azrt csak voltak prbk, nem? James: Michael Kamennek hat hnapja volt a hangszerelsre, a kottk elksztsre. Amikor ezzel elkszlt, jtt az elsõ prba, amin csak a Szimfonikusok vezetõ hangszeresei vettek rszt. Ez volt az ellenõrzs rsze a dolognak, itt kellett volna kiderlnie, ha van valami slyos baki a hangszerelsben. Kzben postn jttek-mentek a felvtelek. Mi is tudni akartuk, hogy halad a dolog, s ugyebr ott volt kt vadij nta, a -Human s a No Leaf Clover, amelyek San Francisco-ban debtltak. Ott jtszottuk elõszr lõben. Volt hrom kzs prba a teljes zenekarral s velnk, aztn mlyvz. Nem mondom, bennnk volt az ideg a fellps elõtt! Ha-ha!
Mi jelentette a legtbb gondot? James: Elõszr is maga a zene. A Metallica ntk nem a szellõssgkrõl hresek, gy aztn a zenekarnak elg kevs terep jutott az nmegvalstsra. A kotta jfekete volt a hangjegyektõl! Ha-ha! Tovbb van egy nagy klnbsg. A nagyzenekar csak kottbl jtszik, jammelni kptelen. Mi viszont nem ismerjk a kottt, egymsra figyelve jtszunk. Aztn ott van a temp. A vonsok egyms utn dõltek ki a gyors tmknl. Radsul, hogy brjk hangerõvel, extra erõvel kellett zenlnik.Tele volt a padl trtt vonkkal! Ha-ha! s mg gy sem hallottk magukat rendesen a mi hangerõnk miatt, pedig az nlunk ltfontossg. Ez volt az elsõ alkalom, hogy monitorok nlkl lptnk fel, a flnkbe kaptuk a kontrollt. Ezzel prbltuk megelõzni azt, hogy ezek a szimfonikusok megsketljenek s ezltal elvesztsk az llsukat! Ha-ha! Szval, elg rendesen leizzasztottuk õket. Meg persze magunkat is.
Mit szltak ezek az ltnys komolyzenszek a Metallica zenjhez? James: n sem hittem el, de semmi nagykpû, sznob viselkedst nem tapasztaltunk. Pedig joggal mondhattk volna rnk, hogy mit akarnak itt ezek a bohcok, akiknek fingjuk sincs a zenrõl. Ezzel szemben a vezetõ csellista azzal kezdte az egyttmûkdst, hogy mg mielõtt egy hangot is jtszottunk volna, elõkapta a Fekete albumot s dediktatta velnk. Sosem hittem volna, hogy a San Francisco-i Szimfonikusok vezetõ csellistja Metallica rajong! Volt, aki aztn egyenesen Metallica plban jrklt.
A szimfonikus koncert CD s vide kiadsa alkalmbl most adtok kt jabb nagyzenekari koncertet, egyet Berlinben, egyet New York-ban. Lesz ennek ksõbb is folyatatsa? James: Ha arra gondolsz, hogy ezentl csak komolyzenszek trsasgban akarunk-e mutatkozni, akkor a vlaszom egy ki...ott nagy nem. Lesz nhny milleniumi bulink most, ezt az alkalmat ugye nem lehetett kihagyni, plne, hogy rengeteg pnzt kapunk rtk, de ezek hagyomnyos koncertek lesznek. Mi ngyen s az õrjngõ kznsg. A jvben is ezt a koncepcit visszk tovbb. Azonban, ha az let gy hozza, brmikor csinlhatunk egy jabb nagyzenekari bulit. Ez egy risi kihvs volt, amire mindannyiunknak szksge van. Megcsinltuk, jl sikerlt, de ez nem jelenti azt, hogy mostantl ebben akarunk utazni. A Metallica tovbbra is Metallica marad.
Az elmult vekben rengetegen megkrdõjeleztk a metal mfaj ltjogosultsgt. Ti magatok is bizonytalanul nyilatkoztatok a mûfaj jvõjt illetõen. Mi a vlemnyed, a metal 2000-ben is metal lesz? James: Alighanem. Ha valami nagy felzdulst keltõ kinyilatkoztatst vrsz tõlem, akkor nem n vagyok az embered. Elg konzervatv az zlsem. Sok mindent hallgatok, jval tbbfle zent, mint rgen, de ez nem jelenti azt, hogy minden j trendre r akarok ugrani. Ha j zenszeket hallok, õszinte rzseket, akkor az tetszik. Ami klnsen felhbort viszont, azok a mûanyag fibandk, lnybandk. A Backstreet Boys, Boyzone s trsaik. Hnynom kell tõlk. Mg akkor is, ha tudom, hogy ez az rasztal mellett, marketing szakemberek ltal sszerakott banda koncepci nem j dolog. Annak idejn a Monkeest is a kiad rakta ssze. De gy ltom, hogy a kznsgnek kezd elege lenni ebbõl s jra slyos muzsikt akar hallani. Amg az emberek tele vannak elfojtott dhvel, amg elgedetlenek az letkkel, a sorsukkal, nem ltjk maguk elõtt a kitrs lehetõsgt, addig kr temetni a metalt. Taln jra nagyon npszerû lesz, taln nem. De nem is ez a lnyeg, hanem az, hogy ltezik, nem tûnt el.
Ltsz arra eslyt, hogy jra olyan npszerû legyen, mint tz vvel ezelõtt? James: Ms ez a vilg, mint az akkori. Elõszr is vannak zenefanatikusok, akik a zenrt, a kedvenceikrt lnek halnak. Aztn vannak a zenefogyasztk, akik azt hallgatjk, ami a rdiban szl. gy fogyasztjk a zent, mint a hamburgert vagy a tvsorozatokat. Nem akarnak nagy gondolatokat, nem akarnak azonosulni a szvegekkel, maximum ringatznak egyet az temre, ddoljk a dallamot s ksz. Amerre haladunk szerintem, az az utbbi tbor nvekedse, az elõbbi cskkense. Ez szomor, de ilyen ma a vilg. Az emberek meg vannak bombzva informcikkal, amiket lassan mr kptelenek feldolgozni. Mindent azonnal be kell helyezni a rendszerbe, mert mr jn is az j inf. s az internet azt a hatst csak erõsti.
Nem vagy hve az internetnek? James: Van elõnye s van htrnya. Szerintem tl sok az inf, plne tl sok a pletyka. Mg egy hang meg nem szletett a kvetkezõ lemeznkhz, de mr azt olvasom, hogy mi lesz a cme, milyenek a dalok, meg ilyenek. s sokan kszpnznek veszik a pletykkat is. Ugyanez a helyzet a mozikkal. n ugyangy vrtam egy-egy film megjelenst a moziban, mint egy-egy j albumt. Szmoltam visszafel a napokat, meg ilyenek. A legszebb pillanat az volt, amikor a boltban vgre megpillantottam a lemezbortt vagy amikor a moziban vgre elkezdõdtt a film. Ezt az rzst az internet elveszi az emberektõl. Mg a filmek specilis effektjeit is gondosan elmagyarzzk elõre. A rgi j misztikum eltûnt.
s mi a vlemnyed az MP3 formtumrl, a netrõl letlthetõ zenkrõl? James: A kiadk j rme, mi? Mindenki meg van most zavarodva, minenki tallgat. Az biztos, hogy risi vltozst hoz, de hogy milyet, azt szerintem mg senki sem tudja. A jogi oldalt mindenkpp ki kell dolgozni. Az nem mûkdik, hogy valaki simn ellopja msnak a tulajdont, felteszi a netre ms zenjt. Ugyanakkor a kiadkra rfr egy kis vrfrissts. Tl nagy volt mr a hatalmuk, tl nagy profitot akartak eltenni. Most adaptlniuk kell magukat az j rendszerhez. Meg kell bartkozniuk a gondolattal, hogy ki lehet majd õket kerlni. A banda elkszti a felvtelt s azonnal felteheti a hlra. Percek alatt eljut a zenjk a vilg msik felbe, mindenfle kiad nlkl. De ez sem jelenti automatikusan, hogy eljtt a Knan. Mr gy is rengeteg zene van a neten, s egyre csak tbb lesz. Ez az igazi Overkill! Ha-ha! Amikor mi kezdtk, nem adhattl ki brmit a kezedbõl, mert bizonyos szûrõkn keresztl juthattl csak el a kznsghez. Ha szar volt a zene, a fanzine-ek lehztk, s senki nem volt rd kivncsi. Ha nem sikerlt szerzõdshez jutni, meghaltl. Viszont ha a szûrõk nem jl mûkdtek, a legzsenilisabb zenekarok is eltûntek. Szval, az remnek mindig kt oldala van.
A napokban Kirk Hammett azt nyilatkozta, hogy rlne, ha a rapper Dr.Dre lenne a kvetkezõ Metallica album producere. Ez a kijelents futtûzknt terjedt el. Valban ilyesmin gondolkodtok? James: Na, pp ez az, amirõl beszltem. Mg pp csak annyi biztos, hogy egy j hossz sznetet tartunk, s jvõ nyr elõtt nem kezdjk el a munkt a kvetkezõ albumon. Erre mr azt hallom, hogy ki lesz a producer. Kirk mondhat, amit akarm akrcsak Lars, Jason vagy n, de dnts mg nem szletett.
Te mit szlnl ehhez a felvetshez? James: Nem akarok olyasmit kommentlni, ami komolytalan dolog mindaddig, amg valban nem szletik dnts. Most egy olyan peridushoz rkeztnk, amikor jra friss dolgot akarunk csinlni. Valami olyat, ami j, ami ms, de ugyanakkor igazi Metallica is. Ha most azt mondom, hogy n egy slyosabb, kemnyebb Metallict kpzelek el, mineki azt hiszi, hogy sszevissza beszlnk. Vagy ami mg rosszabb, vitatkozunk egymssal. Holott Kirk nem azt mondta, hogy rap albumot akar, csak egy j megkzeltsrõl beszlt. Anlkl, hogy brmi konkrtumot mondank, annyi a vlemnyem, hogy egy rap producer is csinlhat kemnyebb, slyosabb Metallica lemezt. Rick Rubin egyrtelmû rap producer volt, amikor nekiltott a Slayerrel dolgozni. s mi lett belõle? A Reign In Blood. Szval, nem kell pnikolni. Ugyanakkor hangslyozom, hogy nincs dnts, ez csak Kirk vlemnye volt, amit az angol sajt a rgi j szokshoz hven szenzciknt akart tlalni.
El tudod kpzelni, hogy legkzelebb a Metallica a korszerû lemezfelvteli technolgikkal dolgozik? James: Mire gondolsz? A Pro Tools-ra, a szmtgpekre, a samplerekre? Bizonyos fokig mi is hasznljuk a modern technolgit, de nem ezen van a hangsly, hanem a kzs zenlsen, az egyms kzti klcsnhatson. Vannak bandk, akik a hagyomnyos aspektusrl elfeledkeznek, figyelmen kvl hagyjk azt, s ugyan a lemezk jl szl, lõben kptelenek ezt visszaadni. Szval, ez trkks dolog. Nem vagyok hve annak, hogy vegynk fel csak egy verzt s egy krust, aztn szmtgppel rakjuk ssze ebbõl egy teljes ntt. n az organikus, old school iskolt szeretem. Pr ve mindenki meg volt õrlve, hogy itt a rock halla, az electronica mindent elmos. Nos, semmit sem mosott el, mert a tks erõstõn keresztl megdrrenõ gitrnak olyan ereje van, olyan elementris erõvel jrja t a testedet, hogy azt semmi sem ptolhatja. Amikor az ember azt hiszi, hogy mr mindent eljtszottak, egyszercsak felbukkan valaki egy friss hangzssal, amitõl eldobod az agyad. Vagy nem... Ugyanakkor a technolgiai fejlõdsnek vannak pozitv eredmnyei is. Pldul az, hogy egy j hangzs elrshez mr nincs szksg ultradrga stdikra. Otthon, nyugis krlmnyek kztt is lehet j lemezeket kszteni. Az j Primuson pldul n is szerepelek, s az egsz csak egy laza jammels volt Les Claytonnl. Mr vek ta otthon dolgoznak, ott kszlnek a lemezeik, s a hangzssal semmi gond. De a Primus lõben is kivl. Vannak j csapatok, akik csak a rdira, csak a tvre ptenek. Nem akarnak turnzni. gy viszont csak a legfiatalabbakat rik el, akik legkzelebb mr egsz ms zent, egsz ms zenekart tartanak jfejnek, coolnak. gy nem lehet karriert kipteni. Aki hossz tvra tervez, annak rengeteget kell koncerteznie.
Azrt ti mr olyan rengeteget sosem fogtok turnzni, mint rgen. James: gy van. Mi valahogy tlltk azt, amibe sok banda belerokkan. De most mr mi is csaldos emberek vagyunk, nem akarunk llandan ton lenni. Nem akarom, hogy ms nevelje fel a gyerekemet, amg n riffelgetek a vilg msik feln. Rgen arra gondoltam, hogy ha majd lesz gyerekem, õt is viszem a turnkra. De a kislnyomat mg egy szimpla kis htvgi kirnduls is kizkkenti a megszokott letbõl, gyhogy a turn nem neki val. A gyereknek otthon, a sajt gyban, a megszokott krnyezetben kell aludnia. Attl lesz nyugodt, kiegyenslyozott. n meg attl, hogy õ az! Ha-ha! gyhogy mindenkpp kevesebb turnnk lesz a jvõben, de azrt fogjuk mg ltni egymst. Ha lefutnak az v vgi bulik, eltûnnk egy idõre, de nem rkre, ezt meggrem."
|